maandag 14 oktober 2013

Paisley


Volgens Wikipedia is een paisley een Perzisch motief, een Nederlands woord hiervoor zou ik niet weten. Ik zocht gewoon een leuke applicatie en op Pinterest kwam ik haakideeën tegen om een paisley te maken. Een keer geen bloem of Granny square, nu eens een andere vorm. Maar er zijn op internet niet veel haakpatronen voor te vinden, wel een aantal diagrammen, ik heb zelfs in het Russisch gezocht!
Uiteindelijk vond ik deze paisley op de  website van Laughing Purple Goldfish Designs.
Er zijn mooie kleuren gebruikt en het haakpatroon is uitgeschreven, dus daar kon ik mooi mee aan de slag.
Ik heb een aantal toeren (toer 1, 2, 7 en 8) van het patroon iets veranderd, omdat ik dat mooier vond.

Mijn (vertaalde) versie van deze paisley gaat als volgt:
*Elke toer eindigt met een halve vaste
* Picot: 4 lossen, 1 hv in eerste losse
* gehaakt met haaknaald 2,5; de afmeting wordt dan ongeveer 13 cm breed
* Begin met een magische ring
toer 1: (roze) 3 l (=1e st), 1 stokje, 5 keer 2 samengehaakte stokjes (=6 groepjes)
Toer 2: (blauw) *Tussen 2 groepjes: 2 hst en 1 l*, herhaal 6 keer
Toer 3: (rood) Tussen elk hst: 1 hst + 2 l
Toer 4: (paars) *2 hst in lossenboog, 1 l* herhaal *-* rondom, sluit af met hv, maar hecht niet af. Maak een ketting van 13 lossen, 1 v in 2e steek vanaf de haaknaald, 2 keer 1 v, *hst in volgende steek, 1 l*, 3 keer. 1 st in volgende 6 steken, hv in volgende lossenboog
Toer 5: (roze) Begin in de eerste vaste aan het eind van de 'staart', 2 v in de volgende 3 steken, 12 v langs de rest van de staart. v in elk hst en 2 v in elke lossenboog, helemaal rondom. 12 v langs de onderkant van de staart.
Toer 6: (blauw) *2 v in volgende steek, 4 v* 3 keer. 2 hst, 2 st, 2 hst, *2 v in volgende steek, 4 v) 8 keer. 2 keer 2 vasten samen haken, 3 v, 2 keer 2 vasten samen haken, 2 v.
Toer 7: (rood) 2 st, 1 l, *sla 2 steken over, 1 st, 1 st in vorige steek, 1 l* 23 keer. sla 1 steek over, 1 st, 1 st in vorige steek, 2 keer *-*
Toer 8: (paars) *2 v in lossenboog, 2 vasten, picot* rondom.

Op de vasten van toer 5 en 8 een kettingsteek haken in een contrasterende kleur.


Ik heb een tas gemaakt van een oude jeans, hier komt deze paisley op.

3 opmerkingen:

  1. Wat een goed idee om een broek om te toveren als tas en daar zal dit heel leuk opstaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik vind hem prachtig en ga hem zeker weten maken

    BeantwoordenVerwijderen
  3. heb lang gezocht ,alle paisley s wat je vind is in het Engels en zie hier een in het nederlands. bedankt.!!!!! hoop dat je in de toekomst er nog meer opzet vertaald van het nl naar het Engels

    BeantwoordenVerwijderen