zaterdag 19 oktober 2013

Mutsen en sjaals

 Binnenkort gaan we een paar dagen naar Engeland, ter ere van ons 5-jarig huwelijk. Een leuk uitje samen met onze kinderen. Nou weet je het maar nooit met het weer daar, het is per slot van rekening herfst. Dus heb ik nieuwe mutsen en sjaals gehaakt, zodat onze jongens er in ieder geval lekker warm bij lopen. De kleuren heb ik aangepast aan hun jassen.
Ik heb gehaakt met Linie 107 Supersoft, van Online. Heerlijk garen om mee te werken.



De mutsen zijn de zogenaamde 'brain waves beanie'. Dit Engelse patroon is geschreven voor een volwassen en kind versie. Ik heb een dunnere haaknaald gebruikt, dus haakte ik de volwassen versie, maar nog werd de muts te klein, dus heb ik een paar golven verbreed met één steek.
Ditzelfde patroon heb ik gebruikt om een deken met golven te maken. De beschrijving staat hier op mijn blog.


De blauwe sjaal heb ik gehaakt naar het patroon van JennOzkan. Hij bestaat uit halve stokjes. Door op een andere manier in te steken ontstaan de ribbels. Het geeft een heel leuk effect.


De bruine sjaal heb ik gemaakt met verlengde stokjes voor en achter.
Het gaat als volgt:

* Haak een ketting van lossen, zo breed als de sjaal moet worden, maar in ieder geval een meervoud van 4 + 2 + 3 keerlossen.
* Haak een toer stokjes. Keer het werk.
* 3 lossen (=1e stokje), 1 stokje, 2 verlengde stokjes aan de voorkant, 2 stokjes, 2 verlengde stokjes aan de voorkant, enz. Keer het werk.
* 3 lossen (=1e stokje), 1 stokje, 2 verlengde stokjes aan de achterkant, 2 stokjes, 2 verlengde stokjes aan de achterkant, enz. Keer het werk.
Herhaal deze laatste 2 toeren tot de gewenste lengte.
Aan de achterkant van de sjaal is een leuke ruitjesstructuur ontstaan.




7 opmerkingen:

  1. Wat heerlijk zeg om naar Engeland te gaan. Hier willen ze heel graag volgend jaar heen.
    Wat een lekkere warme sets heb je gemaakt.
    Geniet van je vakantie!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Alweer 5jaar getrouwd. Van harte gefeliciteerd en hele fijne dagen in Engeland toegewenst! Het zal aan die mooie sjaals en mutsen niet liggen. Groetjes mariette

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Jolanda, alvast gefeliciteerd met je 5 jarig huwelijksjubileum. Lekker een paar dagen genieten met z'n 4-en, heerlijk! Leuke sets heb je gemaakt voor je zoons. Groetjes, Anne-Marie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gefeliciteerd met jullie trouwdag! Engeland, een leuke bestemming, geniet!
    Mooie dingen voor jullie jongens heb je gehaakt, bedankt voor het patroon.
    Fijne tijd!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Geweldige setjes. Mijn kleinzoon heeft jouw grijs, wit, blauwe sjaal uitgekozen. Geribbelde sjaal Deze kon zijn goedkeuring dragen. Hihi. Nu heb ik gekeken maar ik kom er niet uit hoe ik het moet doen. Is er ergens een filmpje van? Ik hoop dat je me kan helpen. Groetjes Britt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik weet niet of er een filmpje van bestaat. Heb je de foto's van de link goed bekeken? Die zijn aardig duidelijk.

      Verwijderen
  6. Hallo Jolanda, Leuk allemaal! Ik wil de muts en shawl met blauw, wit grijs voor mijn kleinzoon maken. De link naar de site werkt niet (meer) heb je een naam van de gebruikte steek? of een tutorial? ik hoop dat je me verder kunt helpen. bedankt alvast.

    BeantwoordenVerwijderen