woensdag 13 januari 2016

Slaapzak wordt voetenzak

Wij hebben zo'n handige fietskar, ideaal om de kinderen droog en beschut mee te nemen. Maar om het voor onze kleine meid iets warmer te maken deed ik een dekentje om haar benen, dat zij vervolgens graag aan de kant trok. Nu zag ik op Facebook een foto van een voetenzak in een buggy, gemaakt van een babyslaapzak. Dat was een handig idee!
Ik vond bij de kringloopwinkel een mooi grote slaapzak (110 cm) en hij kostte maar 1 euro. Daar wilde ik wel de schaar in zetten.
Zo pakte ik het aan:

Dit is de slaapzak, maat 110. Hij gaat op de kop om als voetenzak te kunnen gebruiken, zodat de rits van onder naar boven dicht gaat.

Ik naaide de slaapzak dicht, zo hoog mogelijk onder de armsgaten door. Let op dat de rits een stukje open is, zodat de slaapzak gekeerd kan worden.

Op ongeveer een centimeter boven het stiksel afknippen en de naad netjes
 met een zigzag steek afwerken. Dit is dus straks de onderkant van de voetenzak.

Vanaf de rits heb ik de naden opengeknipt (de naad vanaf de rits naar onderen en de naad onderlangs). De naad voorop was afgewerkt, daar deed ik niks meer aan. De ondernaad rafelde, dus die heb ik met de lockmachine afgewerkt.

Ik maakte een groot knoopsgat op de plaats waar het onderste riempje door de zak heen gaat. 

De bovenste riempjes gaan niet door de stof, die gaan er overheen, dus daar hoefde ik geen gaten voor te maken.

Weinig moeite voor een heerlijk warme voetenzak!


3 opmerkingen:

  1. Handig en heerlijk warm. Voor hetgeld hoef je het niet te laten. Groetjes Mariette

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een slim idee! De kleine zal het niet zo snel koud krijgen in de fietskar.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goed gevonden! Perfecte oplossing zo! En nog mooi ook, met dat motiefje.
    Fijn weekend,
    Sigrid

    BeantwoordenVerwijderen